Solsikkesnore på biblioteket

24.01.23
Folk med usynlige handicap kan få hjælp

Hørenedsættelse, social angst, KOL, synshandicap. Fælles for dem er, at de – ligesom rigtig mange andre lidelser – er usynlige for omverdenen. Men ofte har folk med et usynligt handicap brug for lidt mere tid og forståelse end andre, når de færdes i det offentlige rum.

En grøn nøglesnor med solsikker er blevet et internationalt symbol på, at man gerne må tage lidt ekstra hensyn, hvis man møder en borger, som bærer den, og nu kan man få snoren udleveret gratis på Lemvig Bibliotek, som er lokal ambassadør for Solsikkeprogrammet.

Der er ingen faste regler for hvem, som må bære snoren – det helt op til folk selv, om de føler, de har behov for den eller ej.

Den kan bæres af voksne, unge og børn, og forældre må gerne hente en snor til deres børn.

Begyndte i lufthavn

Ordningen med solsikkesnoren begyndte i 2016 i Gatwick Lufthavn i London, hvor personalet ønskede en metode til at opdage de passagerer, som måske havde brug for lidt ekstra vejledning, tid og hensyn. Passagererne tog rigtig godt imod den nye snor, og i løbet af de seneste år er Solsikkeprogrammet blevet udbredt til hele verden og mange brancher.

Solsikkesnoren kan også fås i bogbussen, og bibliotekets personale står klar med mere information til dem, som ønsker det.