Forfatterstafet: Suzanne Brøgger

15.03.24
Suzanne Brøgger: Litteratur gør os mere tolerante.

I sin nye bog “På Væggen” puster Suzanne Brøgger liv i de mange portrætter, der er hængt op derhjemme i Løve. De mere end 50 levende og døde kulturpersonligheder har været hendes samtalepartnere og inspirationskilder gennem et langt liv.

Essaysamlingen “På væggen” handler om at blive menneske, om livslang dannelse, og ikke mindst om vigtigheden af litteratur:

"For at kunne holde livet ud, så er man nødt til at have et afsæt. Noget, man kan sætte af fra, der kan give én indre sikkerhed, så man kan gå ud i verden med et åbent sind, uden angst og uden alt, hvad der hæmmer en", siger Suzanne Brøgger.

Det, synes jeg godt, man kan mangle nu om dage, hvor der er meget had i luften og mange fordomme. Det man også lærer gennem skønlitteraturen, det er at møde det fremmede. Det er at komme dybt ind under huden på mennesker, der ikke er som en selv."

Suzanne Brøgger: Litteratur danner os og gøre os mere tolerante

Mere om forfatteren

Klik her og læs Forfatterwebs dybdegående artikel om Suzanne Brøgger og hendes forfatterskab.

Om Forfatterstafet

Forfatterstafetten er dybdegående interviews om nogle af tidens rigtig gode bøger fra danske forfattere, og har du først nu opdaget den kan du gå på opdagelse i mange timers spændende forfatterinterviews fra tidligere udgaver af forfatterstafetten som podcast.

Mød blandt andre Caspar Eric, som taler om nødvendigheden i at skrive "Nye balancer - handicapdigte" netop nu, Solvej Balle, som fortæller om sin septologi in-the-making "Om udregning af rumfang", som hun allerede for de første tre bind fik Nordisk Råds Litteraturpris 2022 for, og Kim Blæsbjerg, som fortæller om Cheminova-romanen "De bedste familier", som indkasserede ham Jyllandspostens Litteraturpris 2023 og De Gyldne Laurbær.

Podcasten finder du i din foretrukne podcast-app.

Om Forfatterweb

Forfatterweb er et forfatterleksikon over danske og udenlandske forfattere, både nulevende og afdøde. Udvalget er bredt, og der medtages både klassiske forfatterskaber og debuterende forfattere inden for alle genrer.

Du har adgang til Forfatterweb som bruger af biblioteket med dit bibliotekslogin; cpr.nr. og 4-cifrede kode.