Fold din egen båd

- og vær med til at søsætte Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017

Bådene symboliserer åbningen, og ved at folde en origamibåd kan du tage del i åbningen af vores fælles kulturår. Alle der folder en båd er dermed med til at skabe fællesskabet omkring kulturhovedstaden.
Alle de foldede både bærer også betydningen af, hvad vi mennesker holder allermest af, og hvilke ønsker og drømme vi har for fremtiden. Ved at dekorere båden med billeder og tekst om dine drømme, ønsker og det du elsker, bliver din båd din egen personlige båd og noget helt unikt.

Prøv f.eks. at forestille dig, at du skal på en rejse, og du skal rejse med en båd over havet for at komme dertil - du skal være væk i lang tid og derfor skal du pakke de allervigtigste ting på dit skib. Hvad og/eller hvem ville du tage med?
Du kan også lave personlige tegninger, der fortæller om de ting du holder mest af ved det sted du bor, i dit land og hvad du ønsker for verden. Er det svært, kan disse spørgsmål hjælpe dig på vej:

- Hvad kan du bedst lide ved det sted, du bor?
- Hvad er det bedste ved den by, du bor i?
- Hvad kan du godt lide ved Danmark? Hvorfor er Danmark noget særligt?
- Vi bor og lever alle på planeten jorden, men hvad er det bedste ved jorden?
- Hvad håber du aldrig forsvinder fra jorden, så alle børn kan opleve det i fremtiden?

Ser her, hvordan du folder båden >>>
Du kan folde både på biblioteket i hele januar måned – alle både udstilles i bibliotekets vinduer.