Hvor må jeg færdes i naturen?

Lektor fra ”Forskningens døgn” forklarer.

Må man samle svampe fem meter inde i skovbunden i en privat skov, hvis man kan nå dem fra vejen med sine usædvanligt lange arme? Må man tage en flot sten med hjem fra stranden?

Kan man blæse højt og flot på lodsejerens håndskrevne ”Privat område!”-skilt? Hvor må min hund gå uden snor?

Reglerne for færdsel i naturen er mange og kan være svære at gennemskue – også for lodsejere, som af og til fejlfortolker dem.

Onsdag den 26. april får Lemvig Bibliotek besøg af lektor Lasse Baaner fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet i anledningen af Forskningens døgn.

Han underviser universitetsstuderende og er både uddannet skov- og landskabsingeniør samt jurist og er dermed ekspert i at tolke og forklare, hvordan og hvor man må færdes i naturen.

Gratis lovsamling

Foredraget er gratis, begynder klokken 19 og henvender sig til dem, der interesserer sig for friluftsliv, som færdes i naturen eller ejer arealer, hvor offentlighedens færdsel giver anledning til konflikter.

Der bliver denne aften både sat fokus på naturbeskyttelsesloven, mark- og vejfredsloven, vandløbsloven, hundeloven og Danske Lov, og der bliver lejlighed til at diskutere konkrete sager eller problemstillinger.

Tilhørerne får en lille lovsamling med hjem, og foredraget giver deltagerne en indføring i at læse og bruge den.