""

Bibliotek
Målgruppe

Engang var jeg Jesper Skibby

- den sande historie om en cykelstjerne

Udover at være en af landets mest populære og vindende cykelryttere gennem tiderne, er Jesper Skibby kendt som den sjove fyr, der altid stod klar med en kæk replik til tv-seere og journalister. De bramfrie kommentarer er der masser af i dette foredrag, men Jesper Skibby åbner denne aften også op for nogle af de mere sårbare sider.

For bag facaden gemte sig nemlig en rastløs og usikker dreng, der hungrede efter farens anerkendelse og som kæmpede med mindreværdskomplekser, pillemisbrug og præstationsangst. Efter karrieren på cyklen sluttede, ventede den helt store nedtur og en årelang kamp for at finde sig selv i en tilværelse uden for sportens faste rammer, et selvmordsforsøg og endelig den kærlighed, der i dag er fundamentet i hans hverdag.

Få i foredraget svar på spørgsmål som: Hvem er Jesper Skibby i virkeligheden? Hvad drev ham til den slidsomme træning og mod målstregen i de store etapeløb? Og hvad sker der i hovedet på en topidrætsmand, når han mister sin sport?

Foredraget er baseret på bogen ”Engang var jeg Jesper Skibby”, som kan lånes på biblioteket og eReolen.